مقاله

انواع شیلنگ از لحاظ ساخت و موارد استفاده

شیلنگ یک لوله تو خالی انعطاف پذیر و از وسایل روزمره پر کاربرد است که از آن می‌توان در شست‌وشو محیط یا مصارف صنعتی مانند سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک استفاده کرد. برای هر کدام از کاربردها یک شیلنگ مخصوص تولید شده که به هنگام خرید باید به نوع آن توجه زیادی داشته باشید. هر شیلنگ بسته به میزان مقاومت، طراحی، قطر، جنس، وزن، طول، سازگاری با مواد شیمیایی و … در دسته‌های مختلفی جای می‌گیرند.

انواع شیلنگ از لحاظ جنس

متریالی که به کمک آن شیلنگ را تولید می‌کنند، باعث ایجاد خصوصیات منحصر بفردی در این محصول خواهد شد. این خصوصیات سبب می‌شود هر کدام از این شیلنگ‌ها برای صنایع خاصی کاربردی باشند. چهار جنس کلی برای شیلنگ‌ها وجود دارند که عبارتند از:

  1. شیلنگ پنوماتیک
    در سیستم‌های پنوماتیک از شیلنگ‌ پنوماتیک مخصوصی از جنس ترموپلاستیک، برای انتقال هوا به بخش‌های مختلف سیستم بهره می‌برند. جهت انتقال هوای فشرده از یک کمپرسور به سیستم پنوماتیک، از این شیلنگ‌ها استفاده می‌کنند که به سه نوع شیلنگ پنوماتیک پلی اورتان، شیلنگ پلی امید و شیلنگ پنوماتیک پلی اتیلن تقسیم می‌شود.
  2. شیلنگ سیلیکونی
    شیلنگ‌ سیلیکونی از سیلیکون 100 درصد خالص ساخته شده و در انتقال سیالات بسیار کاربردی هستند. از شیلنگ‌های پنوماتیک در صنایع پزشکی و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند و این شیلنگ‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی دارند. شیلنگ پنوماتیک عاری از هر گونه مواد سمی است و می‌تواند دمای منفی 100 تا مثبت 250 را تحمل کند.
  3. شیلنگ هیدرولیک
    در سیستم‌های هیدولیک، شیلنگ‌ها مایعات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند. شیلنگ‌ هیدرولیک نقش مهمی را در سیستم هیدورلیک ایفا کرده و در صورت خرابی یا پارگی، باعث اخلال در روند کلی سیستم می‌شوند. شیلنگ هیدورلیک از سه لایه تشکیل شده است: لایه داخلی ( محل عبور سیالات و از جنس تفلون یا لاستیک مصنوعی)، لایه میانی( الیاف بافته شده سیمی که وظیفه تقویت شیلنگ را بر عهده دارند) و لایه خروجی ( مقاوم در برابر سایش، ضربه و تغییرات آب و هوا).
  4. شیلنگ آبیاری: محبوب‌ترین نوع شیلنگ، شیلنگ آبیاری است که در طول روز ممکن است بارها از آن استفاده کنید. از شیلنگ آبیاری برای تامین آب مورد نیاز درختان و گیاهان، آبیاری زمین‌های کشاورزی و … بهره می‌برند. به هنگام خرید این نوع شیلنگ باید به کیفیت آن دقت کنید تا بتواند تا سال‌های زیادی برای شما کار کرده و دچار پارگی نشوند.

کاربرد شیلنگ‌ها

  • آبیاری درختان و باغچه‌ها
  • آبیاری قطره‌ای زمین‌های کشاورزی
  • شیلنگ آتش نشانی
  • جابجایی مواد شیمیایی
  • شست‌وشو
  • سیستم هدرولیک
  • سیستم پنوماتیک
  • انتقال مواد در آزمایشگاه
  • صنایع نفتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا