دسته‌بندی نشده

انتخاب بهترین روش برای حفاری معدن برای استخراج سنگهای ساختمانی

انتخاب روش مناسب برای استخراج از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اگر روش استخراج مناسب انتخاب نشده باشد، چندین مشکل در عملیات استخراج بوجود می آیند، هزینه های اضافی به پروژه متحمل شود و کیفیت و مقدار مواد معدنی ممکن است کاهش یابد.

روش های حفاری معدن

چندین روش برای استخراج مواد معدنی تزئینی و سنگ های نما استفاده می شود. با پیشرفت فن آوری و استفاده از ماشین آلات، روش های اصلی را که در آن بشر موفق شده است به منابع دسترسی داشته باشد، به نوعی نقش مهمی دارند. انتخاب روش مناسب از بین روش های موجود یک معیار مهم است.
مشکل تصمیم گیری که در آن ابتدا باید معیارها مشخص شود و سپس روش مناسب انتخاب شود با توجه به این معیارها در این مقاله، روشهای متداول برای حفاری معدن جهت استخراج سنگ ساختمان، از جمله سیم اره الماس، انفجار، پارس و گوه و همچنین مواد شیمیایی گسترده (Katrock & Fract) با استفاده از خطوط، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

روش ارزیابی نحوه حفاری

روش ارزیابی با توجه به معیارهای مختلف از جمله افزایش سود ناخالص، ایمنی، کیفیت و کاهش عوارض جانبی، اثرات زیست محیطی، ضایعات، بهره وری، اندازه بلوک، توپوگرافی معدن، مصرف انرژی (برق و آب) و در نهایت زمان استخراج مور محاسبه قرار گرفت. در نتیجه این حقیقات، روش اره سیم الماس به عنوان مناسب ترین گزینه پیشنهاد شده است.

اسخراج سنگ های زینتی از معدن به وسیله ماشین آلات و دستگاه های حفاری معدن

نحوه استخراج سنگهای ساختمانی

امروزه سنگ های ساختمانی نقش مهمی در زمینه صادرات غیرنفتی و درآمد منابع معدنی دارند. کشور ایران از نظر معادن در رتبه دوم است اما از نظر زیبایی و تنوع سنگهای رنگی در رتبه اول قرار دارد همچنین فروش و خرید مواد معدنی فلزی و غیر فلزی در ایران رونق بسیاری دارد. بنابراین، توجه کافی به این بخش از فعالیت های استخراج از اهمیت زیادی برخوردار است.

چندین روش برای استخراج استفاده شده استسنگهای ساختمانی روشهای مرسوم در استخراج این سنگها در اکثر معادن ایران شامل پارس و گوه، اره سیم الماس، انفجار (با استفاده از مواد منفجره ضعیف) و همچنین مواد شیمیایی گسترده (Katrock & Fract) می باشد.

انتخاب روش مناسب حفاری سنگ های زینتی

از آنجا که هر روش استخراج دارای مزایا و معایب متعددی نسبت به روشهای دیگر است، امکان انتخاب روش مناسب وجود ندارد و روش مناسب تر فقط با اتکا به قضاوت مهندسی بدون استفاده از یک رویکرد علمی و کارآمد به صورت تقریبی مشخصمی شود. بنابراین روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) از این نظر مفید است. در این زمینه ، طیف وسیعی از معیارها از جمله سود ناخالص ، کیفیت ، ایمنی و موارد دیگر باید برای انتخاب روش استخراج مناسب در نظر گرفته شود ، و هر روش باید با توجه به این معیارها ارزیابی شود.

در این مقاله ، ما هر یک از روشهای در نظر گرفته شده را معرفی می کنیم ، استانداردهای موثر برای استخراج سنگ ساختمانی را برای هر روش ارزیابی کنید و در آخر بهترین گزینه را پیشنهاد دهید (روش استخراج) با استفاده از انتساب خطی. بررسی ادبیات حاکی از آن است که تعدادی از تصمیم گیری های چند معیاره روش هایی مانند فرآیند سلسله مراتبی تحلیلی (AHP) و تکنیک برای ترجیح سفارش با شباهت به راه حل ایده آل (TOPSIS) و غیره توسط خودشان استفاده شده و یا با منطق فازی ترکیب شده اند تا گزینه مناسب را انتخاب کنند (مانند روش استخراج مناسب ، حمل و نقل ، حمل بار ، حمل و نقل ، حفاری مناسب ، مکان مناسب ، سیستم تعمیر و نگهداری خوب و غیره) در مشکلات مربوط به استخراج ، تونل زنی و فضاهای زیرزمینی [2-12]. با این حال ، تاکنون هیچ تحقیقی برای انتخاب روش استخراج مناسب با استفاده از رویکرد انتساب خطی.

روش های استخراج معادن (استخراج سنگ های ساختمانی)

روش های متنوعی برای جداسازی بلوک های سنگی از کوه وجود دارد. پارس و گوه، سیم الماس اره، مواد شیمیایی انفجاری و انبساطی (Katrock & Fract) روشهای متداول برای استخراج سنگهای ساختمانی در ایران است اکثر معادن سنگ در ایران [1]. در زیر به طور خلاصه هر یک از این روش ها را توضیح می دهیم.


پارس و روش گوه

روش پارس و گوه از قدیمی ترین روش هایی است که برای استخراج بلوک های سنگی استفاده می شود. در این روش ابتدا الف
تعداد سوراخ هایی در امتداد خطی که قرار است ترک یا برش حفر شود ، حفر شده اند. قطر ، تعداد و عمق سوراخ ها بستگی دارد
در مورد انواع و اقسام سنگ. هرچه سوراخ ها نزدیکتر و عمیق تر شوند ، جداسازی سنگ راحت تر و راحت تر است
بلوک پس از حفر سوراخ ها ، ابتدا پارس کرده و سپس گوه در داخل آنها قرار می گیرد. پس از ضربه ضربه های چکش بر روی
گوه ، شکاف مورد نظر در سنگ ایجاد می شود و با گسترش این ترک ها ، بلوک های سنگ جدا می شوند.


روش انفجار در حفاری معدن

در روش استخراج بلوک با انفجار، ابتدا سوراخ های عمودی و افقی در فواصل زمانی مشخص حفر می شوند. با استفاده از ویژه
مواد منفجره و فیوزهای منفجره ، انفجار انجام می شود و بلوک از سنگ سنگ جدا می شود. تفاوت اصلی بین
انفجار در معادن و روشهای معمول انفجار این است که سنگ باید ترک خورده و سست باشد و ترک باید
فقط در جهت دلخواه ایجاد شده و سنگهای اطراف باید سالم بمانند. دینامیت خوب مناسب ترین است

مواد منفجره تولید شده در ایران ، که در این روش با قدرت انفجاری ضعیف تر نسبت به معمولی استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات کامل تر درمورد معادن به ماگماماینر به آدرس magmaminer.com مراجعه کنید.

منبع (ترجمه و بازگردانی):

https://lu.ac.ir/usersfiles/919952439401.7589000.8953862.pdf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا