دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب سیستم های پنوماتیک

امروزه از سیستم‌های پیشرفته پنوماتیک و هیدرولیک به جای سیستم‌های مکانیکی قدیمی استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب مختص به خود را به همراه خواهد داشت. سیستم پنوماتیک برای عمکرد خود از هوا استفاده کرده و با کمک آن یک فرآیند را به مرحله اجرا می‌رساند. در سیستم های پنوماتیک یک سیلندر و کمپرسور هوا وجود دارد که  با شروع حرکت این سیلندرها، انرژی مورد نیاز برای به حرکت در آمدن موتور تامین می‌گردد. کمپرسور وظیفه نگهداری از هوای فشرده را بر عهده دارد و هوا از طریق سیستم لوله‌کشی، به سمت محرک هدایت می‌شود. برای کنترل هوای این سیستم‌ها از شیرهایی در آن استفاده شده تا بتوانند با کمک آن‌ها هوای فشرده داخل پنوماتیک را تحت کنترل خود قرار دهند.

سیستم پنوماتیک در ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و یکی از سیستم‌های اصلی در علم رباتیک است. برای جابجایی بازوهای ربات می‌توان از سیستم پنوماتیک در کنار سیستم مکانیکی و سیستم الکتریکی کمک گرفت. پنوماتیک در صنایع لبنی هم نقش مهمی را ایفا می‌کند و از آن برای تهیه شیر دام بهره می‌برند. در برخی از ماشین‌های سنگین و قطارها هم برای متوقف کردن سرعت وسیله از ترمزهای بادی استفاده می‌شود. با توجه به کاربردهای زیادی که این سیستم دارد، طبیعی است که مانند هر سیستم دیگری مانن سیستم های نیازمند به شیلنگ سیلیکونی دارای مزایا و معایبی باشد.

مزایای سیستم پنوماتیک

  • سرعت سیستم پنوماتیک نسبت به سایر سیستم‌ها بالاتر بوده و حتی می‌تواند سیستم هیدورلیکی را پشت سر گذارد.
  • با توجه به اینکه سیستم پنوماتیک غیر قابل اشتعال است، ایمنی بالایی داشته و مانع از ایجاد جرقه می‌گردد.
  • سرعت و قدرت انجام عملیات در سیستم پنوماتیک به راحتی قابل کنترل بوده و می‌تواند توسط کارفرما تنظیم شود.
  • در برابر تغییرات دمایی حساسیت کمی دارد.
  • در سیستم هیدرولیک از روغن برای بکار انداختن سیستم استفاده می‌کنند اما در پنوماتیک عامل محرک هوا است. هوای فشرده سبب تمیز نگه داشتن این سیستم شده و برای صنایع پزشکی و غذایی این عامل اهمیت زیادی دارد.
  • قطعات این سیستم ارزان بوده و تعویض آن هزینه‌های زیادی را در پی نخواهد داشت.

معایب سیستم پنوماتیک

  • فشار تولیدی در سیستم پنوماتیک نهایت 10 بار است و اگر در سیستم خود به فشاری بیش از 10 بار نیاز دارید، مجبور هستید از سیستم‌های جایگزین دیگری مانند هیدرولیک کمک بگیرید.
  • برای استفاده از پنوماتیک فشار بالا، باید تجهیزات بزرگی خریداری شود. پنوماتیک با فشار پایین کار می‌کند و با توجه به فشار پایین قدرت کمتری هم دارد. برای عملی مانند پرس، به قدرت زیادی نیاز است که تامین این قدرت به وسیله سیستم‌های عادی پنوماتیک امکان پذیر نخواهد بود و برای انجام آن، باید از حجم زیاد تجهیزات پنوماتیک استفاده کرد. به دلیل بزرگ بودن تجهیزات پنوماتیک در عملکردهای پرقدرت، سیستم هیدرولیک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.
  • به دلیل جریان تراکم پذیر گاز داخلی پنوماتیک، نمی‌توان کنترل خیلی دقیقی بر روی فشار و سرعت داشت.

چنانچه برای انتخاب سیستم پنوماتیک و خرید تجهیزات آن نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید درخواست خود را با متخصصین با تجربه ما در تهرانی مارکت مطرح کنید. تمامی کالاهای فروشگاه تهرانی مارکت از معتبرترین برندهای داخلی و خارجی بوده و با کیفیت عالی خدمت شما ارائه می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا