دسته‌بندی نشده

نوجوانان چه مکمل های غذایی باید بخورند؟

حتما به عنوان پدر و مادر می‌خواهید مطمئن باشید که بدن فرزند نوجوانتان به اندازه کافی مواد مغذی و ویتامین دریافت می‌کند. در برخی از وعده‌های غذایی نوجوانان همراه شما هستند و می‌توانید کنترل کاملی بر روی تغذیه آن‌ها داشته باشید اما نصف روز را در مدرسه به سر می‌برند و در آن ساعات نمی‌توانید مطمئن باشید که بر اصول تغذیه سالم پایبند هستند.

 به دلیل برنامه غذایی ناسالم، بدن با کمبود ویتامین و مواد مغذی مواجه خواهد شد که برای رشد نوجوانان اهمیت زیادی دارد. برای اینکه کمبودهای غذایی موجود در برنامه روزانه فرزند خود را جبران کنید، مکمل‌های غذایی مختلفی وجود دارند که مواد مغذی لازم را به بدن رسانده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. در ادامه به معرفی مکمل‌هایی غذایی و مولتی ویتامین هایی خواهیم پرداخت که می‌توانید از آن‌ها در برنامه غذایی فرزند خود استفاده نمایید.

ویتامین A

یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای بدن نوجوانان، ویتامین A است که به طور طبیعی در محصولات لبنی، هویج و کدو تنبل یافت می‌شود. در صورتی که به اندازه کافی از این مواد در برنامه غذایی استفاده نشود، با کمک مکمل‌ها می‌توان جای خالی آن‌ها را پر کرد. ویتامین A برای ترمیم بافت‌های بدن، پوست سالم، رشد طبیعی و تقویت قدرت بینایی مفید است.

ویتامین‌های خانواده B

ویتامین‌های خانواده B دسته‌ای از ویتامین‌های مهم برای بدن هستند که وظیفه آن‌ها کنترل متابولیسم بدن و تولید سلول‌های جدید است. این خانواده به طور طبیعی در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، شیر، تخم مرغ، دانه های غذایی و نان غنی شده و غلات وجود دارد. ویتامین B12 تنها با خوردن محصولات حیوانی از جمله ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنی به دست می‌آید ، به همین دلیل استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین B12 به گیاهخواران کمک می‌کند تا بدنی سالم‌تر داشته باشند.

کلسیم

وجود کلسیم در بدن کمک می‌کند تا سلامت قلب حفظ شده و هم‌چنین سیستم ایمنی و عضلات تقویت شوند. کلسیم به طور طبیعی در شیر، ماست، لبنیات، سبزیجات، لوبیا و حبوبات وجود دارد و در صورتی که در برنامه غذایی خود به میزان کافی از این مواد غذایی در نظر نگرفته‌اید، بهتر است از مکمل‌های حاوی کلسیم استفاده کنید.

زینک

بدن برای مبارزه با انواع بیماری و عفونت‌ها به زینک نیاز دارد که این ماده معدنی در مواد غذایی مانند گوشت، آجیل‌) بادام زمینی، بادام و بادام زمینی) و حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی و عدس) پیدا می‌شود. زینک علاوه بر بالا بردن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، به رشد سلول‌ها کمک کرده و باعث ترمیم بهتر زخم‌ها می‌گردد.

ویتامین C

این ویتامین منجر به سنتژ کلاژن می‌شود که در استحکام دندان‌ها، تشکیل استخوان‌ها و بهبود زخم‌ها نقشی اساسی دارد؛ علاوه بر آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم مفید است. این ویتامین در مرکبات، گوجه فرنگی، سیب زمینی، گل کلم، کلم بروکلی، توت فرنگی، کلم و اسفناج موجود است.

ویتامین D

تشکیل استخوان و حفظ سطح کلسیم کافی بدن بر عهده ویتامین D است که این ویتامین ارزشمند در ترکیب مواد غذایی مانند محصولات لبنی غنی شده، روغن ماهی و زرده تخم مرغ پیدا می‌شود. علاوه بر مواد غذایی، این ویتامین از طریق تابیدن نور خورشید بر روی پوست نیز جذب بدن می‌گردد.

آهن

گوشت، اسفناج و لوبیا منابعی سرشار از آهن هستند که این ماده معدنی برای تولید سلول‌های قرمز خون و افزایش توده عضلانی کاربردی است. نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند، بیش از هر فردی به آهن نیاز داشته و لازم است از مکمل‌های حاوی این ماده غذایی مصرف کنند. با استفاده از مکمل‌های آهن، از بروز بیماری‌های مرتبط با کمبود آهن جلوگیری خواهید کرد.

اسید فولیک

حبوبات، مارچوبه، تخم مرغ، سبزیجات برگ و میوه های مرکبات منبعی از اسید فولیک هستند که برای رشد بدن اهمیت زیادی دارند. اسید فولیک در تنظیم متابولیسم و تولید سلول‌های جدید یک ماده معدنی مهم است.

سخن پایانی

پیش از خرید از دارروخانه آنلاین یا حضوری مکمل مناسب برای نوجوانان، حتما ترکیبات درج شده بر روی مکمل را مطالعه کنید. مکمل ها با نام‌های مختلفی تولید شده و هر کارخانه ترکیب خاص خود را دارد، به همین دلیل لازم است پیش از خرید حتما ترکیبات درج شده بر روی جعبه را بخوانید تا مطمئن شوید که چه مکملی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با توجه به کمبودهای موجود در برنامه غذایی، مکملی خریداری کنید که تمام نیازهای بدن را پوشش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا