دسته‌بندی نشده

چرا سنگ فیروزه می‌میرد؟

فیروزه یک سنگ قیمتی بسیار متخلخل و زیبا است که از آن در تزئین جواهرات مختلفی استفاده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌های قدیم، این سنگ برای هزاران سال به عنوان یک سنگ مقدس، یک سنگ خوشبختی یا یک طلسم مورد احترام قرار می‌گرفت. قدیمی‌ترین اثار نشان می‌دهند که سنگ فیروزه از حدود 3000 سال قبل از میلاد در مصر استخراج شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

در ایران باستان، سنگ‌ فیروزه به عنوان سنگ محافظ در برابر مرگ غیرطبیعی به دور گردن یا مچ دست استفاده می‌شد. اگر رنگ سنگ فیروزه تغییر می‌کرد، تصور می‌شد که صاحب آن سنگ به زودی اتفاق بدی را تجربه خواهد کرد؛ اما امروزه کشف شده که فیروزه می‌تواند تغییر رنگ پیدا کند اما این لزوماً نشانه خطر قریب الوقوع نیست. این تغییر رنگ می‌تواند در اثر نور یا یک واکنش شیمیایی ناشی از لوازم آرایشی، گرد و غبار یا اسیدیته پوست ایجاد شود.

دلیل تغییر رنگ فیروزه چیست؟

هنگامی که یک سنگ فیروزه در معرض آب، روغن و سایر مواد شیمیایی قرار گیرد، دچار تغییر رنگ خواهد شد یا به اصطلاح می میرد. تماس با برخی از این مواد می‌تواند اثرات مخربی از خود بر جای گذاشته و باعث از بین رفتن جلوه جواهرات شما شود.

 فیروزه ترکیبی است که شامل فلزاتی مانند آلومینیوم، مس یا آهن است. آب و روغن می‌توانند باعث اکسیده شدن برخی از این فلزات یا به عبارتی زنگ زدگی شوند. در نتیجه این اکسیداسیون، سنگ‌ها در واقع تغییر رنگ پیدا می‌کنند. فیروزه آبی که حاوی مس است می‌تواند از آبی روشن به سبز تیره تغییر کند. آهن از سبز به سبز تیره‌تر و آلومینیوم از آبی روشن به آبی و سبز تیره‌تر تغییر خواهد یافت.

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب تغییر رنگ می‌شود، آب داغ است. اگر دست خود را با آب داغ بشویید و یا انگشتر فیروزه در دست داشته باشید و به حمام آب داغ بروید، به مرور زمان فیروزه رنگ خود را از دست خواهد داد. روغن موجود در پوست ما تأثیری بسیار شبیه به آب داغ دارند. در طول سال‌ها یا حتی دهه‌ها، لمس سنگ فیروزه با انگشتانمان می‌تواند منجر به تغییر رنگ آن شود.

لوازم آرایش هم دارای اسانس‌هایی است که باعث می‌شود رنگ آبی فیروزه به سمت سبز تیره تغییر پیدا کرده و در صورتی که این مواد با جواهرات فیروزه تماس پیدا کنند، زمینه تغییر رنگ آن فراهم خواهد شد. علاوه بر آن مواد شیمیایی که به عنوان سفید کننده یا لایه بردار سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاثیر منفی از خود نشان می‌دهند.

تابش نور مستقیم خورشید یا حرارت بالا به مرور زمان بافت سنگ فیروزه را تغییر داده و از جمله رایج‌ترین دلایلی است که باعث از دست رفتن رنگ طبیعی سنگ فیروزه خواهد شد. از قرار دادن سنگ فیروزه بر روی وسایل گرمایشی و قرار دادن بیش از حد آن در معرض نور خورشید جلوگیری نمایید تا زیبایی آن در طول زمان هم حفظ شود.

فیروزه‌ها نسبتا نرم و حساس بوده و ممکن است هنگام استفاده طولانی مدت از سنگ، کمرنگ شوند. امروزه بر روی سنگ‌های فیروزه یک لایه قرار می‌دهند تا مقاومت بیشتری نسبت به شرایط محیطی پیدا کند. در بازار تعداد زیادی فیروزه با قیمت مناسب وجود دارد که با رزین مصنوعی مقاوم شده و مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

چنانچه به دنبال خرید فیروزه با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بازار هستید، درخواست خود را با کارشناسان ما در فروشگاه کارما مطرح کنید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد. تمام جواهرات موجود در فروشگاه فیروزه کارما با سنگ فیروزه نیشابور تزئین شده است که بهترین سنگ فیروزه موجود در دنیاست. سنگ فیروزه نیشابور نسبت به سنگ‌های دیگر مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی نشان داده و رنگ بندی آن هم جذاب‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا