مقاله

کاربردهای نوار نقاله

نوار نقاله از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی است که در کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نوار نقاله یا کانوایر جهت انتقال محصولات در یک خط تولید بدون دخالت نیروی انسانی استفاده می‌شود که نتیجه آن سرعت بالاتر جابجایی و کاهش آسیب‌های احتمالی به کارکنان مجموعه خواهد بود. نوار نقاله به کمک چرخ دنده، رولیک، قلاب و دو یا چند قرقره، تسمه اصلی این دستگاه را در یک حلقه تکراری به حرکت در می‌آورد.

کاربرد نوار نقاله

از نوار نقاله در صنایع مختلفی بهره می‌برند و دامنه استفاده از آن بسیار وسیع است. مهم‌ترین کاربردهای نوار نقاله عبارت است از:

  • بارگیری: در برخی از بارگیری‌ها، کامیون پایین‌تر از سطح بارگیری قرار دارد و در این شرایط با کمک نوار نقاله محصولات را به داخل کامیون هدایت می‌کنند.
  • مواد غذایی: در کارخانجات و تولیدی‌های مواد غذایی برای افزایش سرعت تولید محصولات و حفظ سلامت آن‌ها، از نوار نقاله کمک می‌گیرند. ممکن است در حین جابجایی مواد عملیاتی مانند خشک کردن، حرارت دادن و .. بر روی آن‌ها انجام شود.
  • فروشگاه‌ها: در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، برای انتقال مواد به سمت پیشخوان فروشگاه از نوار نقاله استفاده می‌کنند.
  • باربرهای اتوماتیک مانند فرودگاه: در فروشگاه یک نوار نقاله بزرگ قرار گرفته است که وظیفه جابجایی بارها را بر عهده دارد.
  • پله برقی: پله برقی هم یکی از انواع پر کاربرد نوار نقاله دانست که در بخش‌های مختلفی نصب می‌شوند.
  • تولیدی قطعات اتومبیل: برای مونتاژ قطعات اتومبیل و جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات، از کانوایر کمک می‌گیرند. جابجایی قسمت‌های مختلف اتومبیل توسط نیروی انسانی، احتمال شکستگی قطعه یا آسیب به خود شخص را در پی خواهد داشت و در صورت استفاده از نوار نقاله این احتمالات به صفر می‌رسد.
  • خطوط خردایش سنگ: در خطوط خردایش سنگ به دلیل استفاده از انواع سنگ شکن مسیری برای انتقال محصولات با نوار نقاله مورد نیاز است.

انواع نوار نقاله

نوار نقاله بسته به جنس متریالی که از آن ساخته می‌شود، در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌گردد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کانوایر زنجیری: یکی از پرکاربردترین انواع نوار نقاله، کانوایر زنجیری است که در صنایع تولیدی و راه و ساختمان کاربرد دارد. سطح جابجایی در این نوار نقاله، زنجیرهای فلزی هستند که عرض آن با توجه به نیاز کارفرما ساخته می‌شود. در تولیدی قند و شکر یا حبوبات استفاده از کانوایر زنجیری نسبت به سایر انواع آن محبوبیت بیشتری دارد.
  • نوار نقاله پلاستیکی: در این نوع نوار نقاله، از تار و پود و لایه‌هایی پلاستیکی برای استحکام تسمه نقاله استفاده شده که به دلیل مقاومت بالای لاستیک نوار نقاله، از آن در صنایع ساخت‌وساز، تولیدی سیمان و معادن بهره می‌برند.
  • نوار نقاله پارچه‌ای: بهترین انتخاب برای صنایع غذایی، نوار نقاله‌های پارچه‌ای هستند که از جنس الیاف کتان، پلی استر، پارچه و نمد تهیه شده و عمده استفاده آن در کارخانجات تولیدی شکلات و بیسکوییت است.
  • تسمه نقاله مدولار: جنس این نوار نقاله از پلاستیک است و در برابر ضربه و وزن بالای محصولات قرار گرفته بر روی آن، مقاومت بسیار خوبی از خود نمایش می‌دهند. از تسمه مولار برای خط تولیدهایی کمک می‌گیرند که محصولات بر روی آن نیاز به شست‌وشو دارند.
  • نوار نقاله PVC: از محبوب‌ترین نوار نقاله در صنایع غذایی و بهداشتی، نقاله PVC است که در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند و هر خط تولید بسته به نیاز خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.
  • نوار نقاله برزنتی: زمانی که در یک خط تولید قصد داشته باشند قطعات بسیار سنگین را جابجا کنند از نوار نقاله برزنتی کمک خواهند گرفت. این نوار نقاله تحمل وزن بالایی داشته و در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا