دسته‌بندی نشده

معادن فیروزه در کدام کشورها وجود دارد؟

سنگ تزئینی فیروزه به دلیل رنگ منحصربفردی خود، در سراسر جهان شناخته شده است و از گذشته تا به امروز، بیشترین کاربرد آن در تزئین جواهرات مختلف است. شاید برای شما سوال شده باشد که معادن فیروزه در کدام کشورها وجود دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی منشا اصلی این سنگ زیبا بپردازیم.

وقتی صحبت از خرید فیروزه به میان می‌آید، درک این نکته ضروری است که این سنگ در سراسر دنیا با یک رنگ مشاهده نمی‌شود؛ بلکه بسته به مکانی که از آن استخراج می‌شود، رنگ آن تغییر می‌کند زیرا مواد معدنی موجود در سنگ فیروزه تعیین کننده رنگ نهایی آن هستند و ساختار مواد تشکیل دهنده در هر مکان دنیا متفاوت است. فیروزه در حالت طبیعی در مکان هایی با آب و هوای خشک یافت شده و می‌توان آن را در آمریکا، مکزیک، ایران، شیلی، چین و تبت استخراج کرد.

قدمت سنگ فیروزه به سالیان دور و پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. بنظر می‌رسد نخستین بار مصریان این سنگ را کشف کرده و از آن استفاده کردند زیرا آثار فیروزه در مقبره‌های قدیمی مصری یافت شده است. مردم در دوران قدیم به خواص معنوی و درمانی سنگ فیروزه اعتقاد زیادی داشتند و همین موضوع سبب محبوبیت سنگ فیروزه در بین مصریان، ایرانیان، بومیان آمریکایی و ساکنین قاره اروپا شده بود. امروزه هم تقاضا برای سنگ فیروزه بسیار بالا است و همه ترجیح می‌دهند یک سنگ فیروزه همراه خود داشته باشند زیرا نگه داشتن سنگ فیروزه سبب دفع انرژ‌ی منفی شده و حس بهتری در فرد ایجاد می‌کند. از سمت دیگر سنگ فیروزه برای تقویت قدرت بینایی، تسکین دردهای داخلی بدن، تسکیل دل درد و سر درد و … مفید است.

فیروزه آمریکایی

فیروزه را می‌توان در مکان‌های مختلفی در آمریکا پیدا کرد زیرا معادن فیروزه در بخش‌های زیادی از آمریکا وجود دارند. آریزونا، کالیفرنیا، کلرادو، نیومکزیکو و نوادا بزرگ‌ترین معادن این منطقه هستند. چیزی که فیروزه آمریکایی را متمایز می‌کند، رنگ آن است که اغلب به صورت آبی تند هم با ماتریس یا بدون ماتریس مشاهده می‌شود. نوع خاصی از فیروزه‌ در بیسبی آریزونا استخراج می‌شود که سنگ‌ فیروزه‌ آن در سایه‌های مختلف آبی اما با ماتریس قهوه‌ای مایل به قرمز دیده می‌شود و همین ترکیب رنگ جذاب، سبب متفاوت بودن این معدن شده است.

فیروزه مکزیکی

چندین معدن فیروزه در مکزیک وجود دارد اما شناخته شده ترین آن Campitos است. سنگ های فیروزه استخراج شده از این معدن معمولاً دارای رنگ های روشن و شدید است که لقب زیبای خفته را به خود اختصاص داده‌اند. فیروزه مکزیکی می‌تواند هر دو سایه آبی روشن تا آبی متوسط ​​و سبز-آبی داشته باشد. البته گاهی اوقات می‌توان در دل معادن مکزیک، فیروزه‌ای به اصطلاح «تار عنکبوتی» را یافت، سنگی با رنگ آبی پر رنگ و خطوط نازک سیاه و قهوه‌ای که در واقع شبیه به تار عنکبوت است.

فیروزه چینی

سنگ فیروزه چینی به طور عمده در معادن هوبی و آنهویی استخراج می‌شود که خروجی این معادن دارای سایه سبزتر نسبت به فیروزه سایر کشورها، همراه با مخلوطی از آبی و زرد است. از آنجایی که سختی فیروزه چینی کمتر است، معمولاً با استفاده از موم پارافین بر روی لایه های بیرونی، آن را تقویت می‌کنند تا طول عمر بیشتری داشته باشد. گونه‌ای از فیروزه در چین وجود دارد که به دلیل نداشتن مس، گچی است و به همین دلیل معمولاً به رنگ‌های آبی روشن یا سبز روشن استخراج می‌شود. هم‌چنین در چین می‌توان نوع بسیار کمیاب فیروزه را یافت که این سنگ دارای رنگ زرد روشن با کمی سایه سبز است.

فیروزه تبتی

در میان چهار معدن مهم تبت برای استخراج فیروزه، شناخته شده‌ترین آن در لهاسا منطقه هیمالیا واقع شده است. شرایط منحصر به فرد زیرزمینی رشته کوه هیمالیا، به سنگ فیروزه این منطقه رنگ سبز آبی بیشتری نسبت به سایر سنگ های فیروزه ای می بخشد و همین ویژگی سبب ایجاد رنگی منحصربفرد بر روی فیروزه تبتی شده است.

فیروزه ایرانی

بهترین نوع سنگ فیروزه جهان در کشور ایران استخراج می‌شود. بزرگ ترین معدن فیروزه کشور در نیشابور قرار گرفته است که با نام بین المللی neyshabur turquoise شناخته می شود و سنگ فیروزه خروجی از آن معمولا ترکیب رنگی خاص و درجه سختی بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد و به همین دلیل محبوبیت فیروزه نیشابوری هم بیشتر است. علاوه بر شهر نیشابور در شهرهای دیگری مانند کرمان، سمنان، یزد و … نیز معادن فیروزه وجود دارند که بسته به شرایط محیطی، رنگ آن‌ها می‌تواند متغیر باشد.

سنگ فیروزه را می‌توان در جواهراتی مانند انگشتر فیروزه، دستبند فیروزه، گردنبند فیروزه و … مشاهده کرد. هم‌چنین در تزئین گلدان، تابلو و … هم از این سنگ خاص استفاده می‌شود که می‌توانید این محصولات دیدنی را با بهترین قیمت از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا