مقاله

چه ورزش هایی به مکمل بدنسازی نیاز دارند؟

مکمل‌های غذایی در مراکز ورزشی، سالن‌های بدنسازی و در مسابقات زیادی استفاده می‌شوند اما شاید این سوال برای شما ایجاد شود که اگر یک ورزش جدید آغاز می‌کنید، حتما باید از مکمل استفاده کنید؟ در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چه زمانی استفاده از مکمل برای تمرینات شما مفید خواهد بود. یک چیز را بخاطر بسپارید، هیچ مکمل بدنسازی اثر معجزه آسایی ندارند و مصرف یا عدم مصرف مکمل به همراه دوز مناسب آن باید از قبل توسط یک متخصص ارزیابی شود.

چه زمانی به سراغ مکمل‌های ورزشی برویم؟

مکمل غذایی باید تنها مکمل باشد! نباید فراموش کرد که اساس بدن برای به دست آوردن درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های لازم، یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که نیازهای هر فرد را پوشش می‌دهد. کلید دستیابی به اهداف مورد نظر مانند افزایش حجم عضلانی در واقع تمرین منظم، رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی است. اینکه چه زمانی به مکمل‌ها متوسل شوید به نوع ورزشی که انجام می‌دهید، بستگی دارد.

در ورزش‌هایی با تمرینات قدرتی طولانی مدت یا در ورزش‌های تیمی که انرژی بدنی زیادی می‌طلبد، میل کردن یک نوشیدنی ایزوتونیک، برای آبرسانی بدن ضروری است. آبرسانی با این نوشیدنی ورزشی، انرژی را به شکل کربوهیدرات تامین کرده و مهم‌تر از همه، مواد معدنی که از طریق عرق از دست می‌رود، به ویژه سدیم را جبران می‌کند.

در صورتی که داخل برنامه غذایی شما به عنوان ورزشکار کمبود برخی مواد معدنی حس می‌شود، باید با نظر پزشک یا مربی خود مکمل بدنسازی انتخاب کنید که متناسب با نیاز بدن شما باشد. مکمل‌های بدنسازی می‌توانند سرعت عضله سازی را افزایش داده و همزمان باعث بالا رفتن سطح انرژی و سوخت و ساز بدن هم شوند.

مکمل بدنسازی و ورزش

ژل ورزشی و شیک‌های پروتئینی

ژل ورزشی خوراکی، انرژی لازم بدن را به صورت کربوهیدرات در طول مسابقه تامین کرده و به راحتی قابل هضم هستند، در واقع این ژل همان چیزی است که بدن در ورزش‌هایی مانند ماراتن، دوچرخه سواری و … به آن نیاز دارد که ویژگی مشترک همه این ورزش‌ها، مدت زمان طولانی آنهاست. علاوه بر ژل‌های خوراکی، میوه‌های تازه و خشک هم مصرف کنید زیرا کربوهیدرات‌های ساده‌ای را فراهم می‌کنند که انرژی فوری به بدن داده و در کنار غذاهایی قابل هضم موز، سیب، انجیر یا کشمش می‌توانند به بالا رفتن سطح انرژی بدن کمک کنند.

در ورزش‌هایی سخت مانند بدنسازی، یک شیک پروتئین که کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، راهی عالی برای ریکاوری و بازسازی عضلات خواهد بود. البته این شیک‌ها تنها راه نیستند زیرا ریکاوری را می‌توان در خانه با غذاهایی که کربوهیدرات، پروتئین و سدیم را تامین ‌می‌کنند نیز بدست آورد.

نمونه هایی از مواد خوراکی مفید خانگی:

  • نوشیدنی گیاهی یا شیر نیمه چرب با پروتئین آب پنیر با تکه های جو دوسر و انبه
  • نان تورتیلا و پنیر تازه، موز
  • نان، ماست، مربا
  • ·       انجیر و پسته

البته نوع ماده غذایی مصرفی بستگی به شدت تمرین و مدت آن دارد، یک شیک پروتئین مناسب‌ترین روش برای بازگرداندن انرژی بدن، پس از ساعت‌ها تمرین ورزشی است. به طور مثال در پایان یک ماراتن، بدن می‌تواند بهتر و سریع‌تر یک شیک ریکاوری به شکل مایع را جذب کند تا یک وعده غذایی جامد که به هضم بیشتری نیاز دارد. این غذای جامد سرشار از سبزیجات، کربوهیدرات و پروتئین را می‌توان برای زمان دیگری موکول کرد. در این شرایط استفاده از مکمل‌ها هم نتیجه بسیار خوبی خواهند داشت.

توجه به زمان مناسب برای تامین مواد مغذی در هر فعالیت ورزشی، چه به صورت مکمل یا غذا، بسیار مهم است. لازم به ذکر است صرفا مصرف پروتئین بیشتر، نتایج بهتری از نظر قدرت و افزایش توده عضلانی به همراه نخواهد داشت بلکه در آن چندین عامل تأثیر می‌گذارند که  مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: تمرینات منظم و با برنامه، رژیم غذایی سالم که همه نیازهای بدن را پوشش دهد و استراحت کافی تا بدن فرصتی برای ریکاوری داشته باشد.

سخن پایانی

به قول دکتر رضا شکری:

هیچ مکملی جادویی نیست و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع کلیدی است که بدن در طول تمرینات به آن نیاز خواهد داشت.

چنانچه در برنامه غذایی کمبودی حس می‌شود، می‌توان از مکمل‌های غذایی مفید برای جبران آن‌ها استفاده کرد. یک متخصص تغذیه قادر خواهد بود هر مکمل خاص را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرد که کدام مکمل می‌تواند بهترین مکمل تمرین ورزشی برای شما باشد. پزشک برای مشخص کردن این موضوع ویژگی‌های مختلفی نظیر نوع ورزش و سن فرد را در نظر خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا