دسته‌بندی نشده

آسیاب و تولید مصالح موردنیاز از معدن چگونه انجام میشود؟

رشد جمعیت جهان و شهرنشینی باعث شده تقاضا برای مواد خام به طور مداوم در حال افزایش باشد. این در حالی است که دسترسی به این مواد اولیه روز به روز دشوارتر شده و استخراج آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. پس از اینکه سنگ‌های معدنی از دل زمین خارج شدند، باید به وسیله دستگاه‌های مختلف کوچک‌تر شده تا بتوان از آن‌ها در صنایع استفاده کرد. فرآیند آسیاب و کاهش اندازه سنگ با هدف به دست آوردن مواد معدنی ارزشمند و بهبود کیفیت سنگ معدن انجام می‌شود.

بدون سنگ شکن‌ها نمی‌توان مواد معدنی را آسیاب کرده و از آن‌ها در تولید محصولات مختلف استفاده کرد. سنگ شکن‌ها مواد خام معدنی را دریافت کرده و با کمک نیروی فشار یا ورود ضربات سنگین، باعث کوچک‌تر شدن اندازه سنگ‌ها می‌شوند. علاوه بر آن ناخالصی‌های مواد معدنی در این مرحله جدا شده و کیفیت خروجی آن افزایش می‌یابد. در خط فرآوری سنگ‌های معدنی علاوه بر سنگ شکن‌ها از دستگاه‌های دیگری نظیر نوار نقاله، ماسه شور، ماسه ساز، فیدر، سرند و خشک کن هم استفاده می‌شود.

انواع سنگ شکن معدن کدامند؟

سنگ شکن‌های معدن بسته به محل قرارگیری خود در کارخانه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  • سنگ شکن اولیه: سنگ شکن اولیه اولین دستگاهی است که در کارخانجات خردایش مواد معدنی با آن برخورد خواهید کرد. این سنگ شکن‌ها قدرت بسیار بالایی داشته و مواد معدنی خام را به اندازه‌ای می‌رساند که بتوان در سنگ شکن ثانویه استفاده کرد. رایج‌ترین سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که تعمیر و نگهداری آن آسان بوده و عملکرد خوبی در برخورد با سنگ‌های سخت و نیمه سخت دارد. در سنگ شکن فکی از دو فک ثابت و متحرک استفاده می‌شود. مواد معدنی بین این دو فک قرار گرفته و با شروع حرکت فک متحرک به سمت فک ثابت، اندازه مواد کاهش پیدا می‌کند. دلیل خرد شدن سنگ‌ها فشاری است که به دلیل شروع حرکت فک متحرک به آن‌ها وارد می‌شود.
سنگ شکن فکی
سنگ شکن فکی
  • سنگ شکن ثانویه: سنگ‌هایی که به وسیله سنگ شکن اولیه به اندازه کوچک‌تر می‌رسند، وارد سنگ شکن‌های مرحله دوم یا سنگ شکن‌های ثانویه می‌شوند. این سنگ شکن‌ها ابعاد کوچکتری به سنگ‌ها داده و آن‌ها را آماده استفاده در صنایع مختلف می‌کنند. سنگ شکن کوبیت شناخته شده‌ترین نوع سنگ شکن ثانویه است که در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی سخت و نیمه سخت می‌توان آن را یافت. در سنگ شکن کوبیت برای خرد کردن سنگ‌های معدنی از نیروی ضربه استفاده می‌شود. سنگ‌های معدنی پس از ورود به داخل دستگاه با روتوری پوشیده از چکش روبه‌رو می‌شوند که شدت ضربه باعث کوچک‌تر شدن اندازه آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن با ورود ضربه به سمت سندان کوبیت پرتاب می‌شوند. در داخل سندان چکش و بغل بندهایی نصب شده است که با ورود ضربات متعدد به سنگ‌ها، آن‌ها را به اندازه‌ای کوچک می‌رسانند. سنگ شکن کوبیت طول عمر بالایی داشته و در هر ساعت می‌توان حدودا 30 تن مواد معدنی را به وسیله آن خرد کرد.
  • سنگ شکن ثالثیه: در صورتی که هدف یک کارخانه تولید سنگ‌های ریز نظیر شن و ماسه باشد، علاوه بر سنگ شکن اولیه و ثانویه باید دسته دیگری از سنگ شکن‌ها به نام سنگ شکن ثالثیه را نیز در خطوط فرآوری خود قرار دهد. این سنگ شکن‌ها با نام ماسه ساز هم شناخته شده که سنگ‌ها را به اندازه‌ای کمتر از 6 میلی‌متر می‌رسانند. سنگ‌های خروجی از سنگ شکن ثالثیه، دارای ظاهری مکعبی بوده و یکدست هستند. ماسه سازها در سه مدل مختلف تولید شده که هر خط تولید بسته به جنس سنگ و هدف تولید روزانه خود می‌تواند یکی از آن‌ها را خریداری کند.
سنگ شکن راک اند راک

پس از خروج سنگ‌ها از سنگ شکن ثالثیه معمولا از ماسه شور برای پاک کردن گرد و غبار روی سنگ‌ها استفاده می‌کنند تا کیفیت سنگ‌های خروجی افزایش پیدا کند. در تمام این مراحل هم برای جابجایی سنگ‌ها از نوار نقاله استفاده می‌شود. نوار نقاله دارای یک تسمه است که مواد معدنی یا محصولات تولیدی بر روی آن قرار گرفته و از یک نقطه به نقطه دیگر کارخانه منتقل می‌شوند. برای افزایش طول عمر سنگ شکن، بهتر است در صورت مشاهده هر گونه خرابی یا سایش قطعه سریعا آن را تعویض کنید تا آسیبی به سایر قطعات دستگاه وارد نشود.

چنانچه برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز برای خردایش سنگ‌های معدنی نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر داشتید، کارشناسان ما در مجموعه نوین ماسه ساز پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا