مقاله

انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی

سیستم های تهویه مطبوع خانگی انواع مختلفی دارند، از سیستم های مرکزی بزرگ که توسط کمپرسورهای بیرونی کنترل می شوند تا واحدهای کوچک که روی زمین قرار می گیرند یا در پنجره نصب می شوند. از هر شکلی که باشند، سیستم های تهویه مطبوع دارای اجزای کار مشابهی از جمله مبرد، کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و سیم پیچ اواپراتور هستند. همه اینها برای انتقال گرما و رطوبت از داخل خانه به بیرون کار می کنند.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای از نظر فنی یک سیستم تهویه مطبوع “واحد” نامیده می شود و از یک واحد تهویه مطبوع خودکار تشکیل شده است که در یک پنجره یا کمتر معمولاً از طریق سوراخ دیواره خارجی قرار می گیرد. یک کولر گازی پنجره ای شامل تمام اجزای تبرید در یک جعبه جمع و جور است. این گرما را از سمت خارج خود بیرون می زند و هوای خنک شده را به اتاق سمت داخلی می رساند. کولرهای گازی پنجره ای در اندازه های مختلف برای خنک کردن هر فضایی از یک اتاق واحد تا یک طبقه کامل ساخته شده اند. حتی یک خانه کوچک ممکن است توسط یک کولر گازی پنجره ای بزرگ به میزان کافی خنک شود، مخصوصاً اگر خانه ای یک طبقه باشد. اگر میخواهید بدانید یک کولر گازی چگونه کار میکند، این مقاله را بخوانید.

کولر گازی قابل حمل

این سیستم نسخه دیگری از سیستم تهویه مطبوع واحد است. کولر گازی قابل حمل از یک واحد تهویه مطبوع متحرک و خودکار تشکیل شده است که در داخل اتاق روی زمین قرار می گیرد و با استفاده از دریچه شیلنگ از طریق دیواره خارجی یا دریچه پنجره، گرمای خروجی را تخلیه می کند. واحدهای تهویه مطبوع قابل حمل کمی بیشتر از انواع دیگر سیستم های AC سر و صدا هستند و به طور معمول برای اندازه اتاق های زیر 500 فوت مربع مناسب هستند.

بسیاری از افراد از تهویه مطبوع قابل حمل برای خنک سازی موقتی فضا یا هرجایی که نصب واحد پنجره ای عملی نیست، استفاده می کنند. همانند کولر گازی پنجره ای، سیستم متحرک قابل حمل دارای تمام اجزای تبرید در یک جعبه جمع و جور است. از آنجا که واحد قابل حمل در داخل خانه قرار دارد، فن اواپراتور آن به طور مداوم کار می کند تا رطوبت متراکم جمع شده در واحد را بخار کند. این کاملاً متفاوت از یک واحد نصب شده روی پنجره است، جایی که رطوبت متراکم شده به راحتی روی زمین می ریزد. تعمیر این توع کولر گازی بسیار آسان و راحت است. برای اطلاع از نحوه تعمیر کولر گازی به این سایت مراجعه کنید.

کولر گازی اسپلیت (بدون کانال)

سیستم اسپلیت که به آن ductless یا “mini-split” نیز گفته می شود، معمولاً در خانه ها و همچنین هتل ها و ساختمانهای چند واحدی یافت می شود. این گزینه به طور فزاینده ای محبوب برای خانه هایی تبدیل شده است که توسط سیستم تهویه مطبوع هوای اجباری سرویس نمی شوند، مانند آنهایی که دارای گرمایش آب گرم (هیدروونیک) یا گرمایش الکتریکی هستند. اکثر کولرهای گازی اسپلیت نیز پمپ های حرارتی هستند و عملکرد گرمایشی و همچنین خنک کنندگی دارند.

سیستم اسپلیت سیستم تهویه مطبوع را به دو بسته یا واحد ترمینال تقسیم می کند: واحد کندانس در قسمت خارجی ساختمان قرار دارد و شامل کمپرسور، کندانسور و فن کندانسور است. واحد تبخیری در قسمت داخلی قرار دارد و از خنک کننده و توزیع هوا استفاده می کند. این واحد معمولاً یک جعبه مستطیل شکل است که روی دیواره داخلی بالا نصب شده و شامل فن گردش خون، شیر انبساط و سیم پیچ اواپراتور است. لوله مبرد از دیواره بین واحدهای کندانسور و تبخیر عبور می کند.

سایر مقالات نیک لرن

تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه مطبوع مرکزی بزرگترین نوع کولر گازی معمولی است. مانند سیستم اسپلیت، یک سیستم مرکزی نیز از دو واحد تشکیل شده است – واحد متراکم کننده و واحد تبخیر – که توسط لوله مبرد به یکدیگر متصل می شوند.

واحد کندانس یک واحد فضای باز بزرگ و جعبه ای است که شامل کمپرسور، سیم پیچ های متراکم و فن کندانس می باشد. واحد تبخیر معمولاً در پلنوم (محفظه مرکزی بزرگ بین کوره و سیستم کانال) کوره شما قرار دارد. این بدان معناست که تهویه مطبوع از همان کانال و فن دمنده سیستم گرمایشی شما استفاده می کند. در داخل پلنوم، واحد تبخیر شامل سیم پیچ اواپراتور و دریچه انبساط است.

کولرهای گازی مرکزی به طور معمول موثرترین نوع کولر گازی برای خنک سازی کل خانه ها هستند. هنگام نصب یک سیستم مرکزی جدید، توجه اصلی این است که اندازه سیستم برای خانه شما مناسب باشد. اگر یک سیستم بیش از حد بزرگ باشد، عملکرد خوبی نخواهد داشت و به میزان کافی رطوبت هوا را از بین نمی برد. اگر خیلی کوچک باشد، به اندازه کافی سرد نمی شود. نگهداری مناسب از سیستم تهویه مطبوع مرکزی نیز بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا