مقاله

کدام سنگ شکن برای معادن مناسب است

سنگ‌های معدنی یکی از ارزشمندترین ذخایر زمین به شمار می‌روند که می‌توان از آن‌ها در کارخانجات تولیدی مختلف استفاده کرد. سنگ‌های خام استخراج شده از دل زمین به همان شکل قابل استفاده نیستند، به همین دلیل نیاز است تا روی آن‌ها تغییراتی انجام گیرد تا اندازه معقولی پیدا کنند و ناخالصی‌های موجود در آن‌ها هم جدا شوند. این کار توسط سنگ شکن‌ها انجام می‌گیرد اما تجهیزات دیگری نظیر نوار نقاله، فیدر، ماسه شور، خشک کن و … هم کمک زیادی به تولید سنگ نهایی می‌کنند.

فرآیند خردایش سنگ‌های معدنی

خرد کردن مواد معدنی فرآیندی است که طی آن اندازه مواد معدنی را به 10 سانتی متر (خردایش اولیه) و از 10 سانتی متر به 1 سانتی متر (خردایش ثانویه) کاهش می‌دهند. در صورت نیاز می‌توان این سنگ‌ها را به کمک ماسه ساز به اندازه میلی‌متری رساند تا برای تولید شن و ماسه مورد استفاده قرار گیرند. این کاهش اندازه مواد معدنی یک مرحله معمول در هر فرآیند تصفیه مواد معدنی است اما کاهش اندازه، بسته به نتیجه مورد انتظار می‌تواند شامل بیش از یک مرحله باشد.

سنگ شکن معدن

سنگ شکن چیست؟

مهم‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط خردایش سنگ‌های معدنی، سنگ شکن ها هستند که بدون وجود آن‌ها، امکان استفاده از مواد معدنی وجود ندارد. سنگ شکن‌ها، ماشین آلات صنعتی با قدرت و ظرفیت بالا هستند که مواد مختلف را با هدف تبدیل آن‌ها به سنگ‌هایی با اندازه‌های بسیار کوچک‌ پردازش می‌کنند. کاهش اندازه مواد معدنی بسته به نوع آن و نیازهای خود پروژه متفاوت خواهد بود اما هدف اساسی فرآیند خردایش ، تبدیل اندازه ماده معدنی به اندازه‌ای است که بتوان برای ساخت مواد دیگر از آن ها کمک گرفت.

سنگ شکن‌ها بسته به محل نصب خود در سه دسته جای می‌گیرند:

  • سنگ شکن اولیه: اولین سنگ شکنی که در خط تولید نصب می‌شود، سنگ شکن اولیه نامیده شده و بدون آن امکان بهره برداری از سنگ‌های معدنی وجود ندارد.
  • سنگ شکن ثانویه: پس از سنگ شکن اولیه، سنگ شکن‌های ثانویه نصب می‌شوند که شناخته شده‌ترین این سنگ شکن‌ها، کوبیت و سنگ شکن مخروطی هستند.
  • سنگ شکن ثالثیه: در صورتی که نیاز بود اندازه سنگ‌ها بسیار کوچک شوند، ماسه سازها در خط فراوری قرار می‌گیرند که خروجی یکدست و ریزی دارند.

انواع سنگ شکن‌ها

بسته به موادی که قرار است با آن کار کنید و نیازهای نهایی فرآیند خردایش، باید سنگ شکنی متناسب با نیاز خط تولید خود انتخاب کنید. سنگ شکن‌ها دارای انواع مختلفی است که پرکاربرد ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سنگ شکن فکی: اولین سنگ شکنی که در خطوط فراوری نصب می‌شود، سنگ شکن فکی است که سنگ‌های خام معدنی را به اندازه‌ای تبدیل می‌کند که قابل استفاده در سنگ شکن‌های دیگر باشد. سنگ شکن فکی توانایی بالایی داشته و می‌تواند سنگ‌های بسیار سخت را هم خرد کند.
  • سنگ شکن کوبیت: یکی از بهترین سنگ شکن‌های مورد استفاده در صنعت معدن، سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای است که در مرحله دوم خطوط فراوری نصب می‌شود. در این سنگ شکن فرایند خردایش با ورود ضربه از سمت چکش‌ها و بغل بندها انجام می‌گیرد.
  • سنگ شکن مخروطی: یکی از سنگ شکن‌های محبوب در خطوط خردایش سنگ‌های معدنی، سنگ شکن مخروطی است که توانایی خرد کردن انواع سنگ ‌ها را دارد. این سنگ شکن با بدنه‌ای مستحکم برای مواد سخت و نیمه سخت مناسب بوده و ظرفیت تولید قابل قبولی هم دارد که همین ویژگی‌ها آن را تبدیل به گزینه‌ای مطمئن برای سنگ شکن معدن کرده است.
  • ماسه سازها: زمانی که هدف یک خط فراوری، تولید شن و ماسه باشد، دسته دیگری از سنگ شکن‌ها در خط تولید نصب می‌شوند تا سنگ‌های خروجی از سنگ شکن‌های ثانویه را به اندازه میلی‌متری برسانند. این دسته از سنگ شکن‌ها اصطلاحا ماسه ساز نامیده شده و خروجی آن سنگ ریزه‌هایی بین 0 الی 6 میلی‌متر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا