مقاله

معرفی معادن مس ایران

کشور ما مواد طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند. مواد معدنی استخراج شده از معادن برای استفاده به خطوط تولید کارخانجات مختلف فرستاده شده و به وسایل مورد نیاز ما تبدیل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عناصر طبیعی دنیا، مس است که با 0.01 درصد فراوانی در رتبه 24 لیست فراوان‌ترین عناصر پوسته زمین قرار گرفته است.

مس اولین بار از معادن قبرس استخراج شد و به همین دلیل به آن نام сyprium یا فلز قبرس را نسبت داده‌اند. این عنصر ویژگی‌های بی نظیری مانند مقاومت بسیار بالا در برابر ضربات وارده از سمت محیط بیرونی، قابلیت چکش خوری، قابلیت شکل پذیری و … دارد که مجموعه آن‌ها سبب شده عنصری کاربردی در صنایع مختلف باشد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای فلز مس می‌توان به دستگیره در، ساخت لوله مسی، تولید سیم، تولید ساز بادی، معماری ساختمان، هنرهای تزئینی، مجسمه سازی و … اشاره کرد.

معادن مس ایران کدامند؟

معادن عنصر مس با پراکندگی در نقاط مختلف کشور وجود دارند. در مناطق مختلفی از ایران می‌توان معادن مسی پیدا کرد که نیاز کارخانجات اطراف خود را برطرف کرده و بزرگترین آن‌ها معادن مس سرچشمه، میدوک، سونگون و قلعه زری هستند. عملیات استخراج مس در معادن آن با کمک انفجار صورت می‌گیرد. ابتدا سنگ‌های بدست آمده از انفجار را تفکیک کرده و سپس به کارخانجات مختلف ارسال می‌کنند تا عملیات خردایش و جداسازی ناخالصی‌ها بر روی آن انجام گیرد.

مهم‌ترین معادن مس ایران عبارتند از:

  • معدن مس سرچشمه: این معدن را می‌توان بزرگترین معدن مس کشور ایران دانست. علاوه برآن معدن مس سرچشمه از جمله بزرگترین تولید کننده مس در دنیاست و خروجی آن کیفیت بالایی دارد. معدن سرچشمه در 50 کیلومتری رفسنجان قرار گرفته و تخمین زده شده که ذخایر آن در حد 1 میلیارد و 200 میلیون تن است. از آنجایی که مس موجود در این معدن در نزدیکی سطح زمین قرار دارد، از روش استخراج روباز برای استخراج مس استفاده می‌کنند. در کنار مس عناصر ارزشمند دیگری نظیر مولیبدن و طلا هم از این معدن استخراج شده و به طور کلی ارزش خروجی آن بسیار بالاست. پس از اینکه سنگ‌های معدنی از پوسته زمین جدا شدند، برای جداسازی مس به کارخانجات فرآوری منتقل شده و تحت فرآیند خاصی یک ماده با کیفیت و بدون ناخالصی بدست می‌آید. ناخالصی‌های موجود در آن هم تفکیک شده و در صورت ارزشمند بودن در صنایع دیگر به کار گرفته می‌شوند.
  • معدن مس میدوک: معدن میدوک یکی از معادن غنی موجود در استان کرمان بوده که در فاصله 42 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است. قبلا نام معدن مس میدوک، معدن مس لاچاه بود اما پس از مدتی به دلیل نزدیکی روستای میدوک به این معدن، نام معدن مس میدوک را به خود گرفت. معدن میدوک به طور کلی 170 میلیون تن مس را در خود جای داده است که حدود 150 میلیون تن آن قابل استخراج خواهد بود.
  • معدن مس قلعه زری: این معدن در استان خراسان قرار گرفته و یکی از بزرگترین معادن مس موجود در کشور ایران است. معدن مس قلعه زری از حدود 70 سال پیش و در جنوب بیرجند مورد بهره برداری قرار گرفت.
  • معدن مس سونگون: این معدن نام خود را از روستای سونگون آذربایجان شرقی گرفته و میزان ذخایر آن به 1 میلیارد تن می‌رسد. در کنار مس مواد ارزشمند دیگری مانند طلا و نقره هم از این معدن استخراج می‌شود که سود عملیاتی بالایی برای منطقه دارد.

عملیات حفاری معدن

با توجه به فناوری ها و شرایط در هر قسمتی از حفاری ها، برای کاهش هزینه ها در عملیات حفاری معدن و رساندن آن به کمترین حد ممکن صورت می گیرد. اطلاعات بیشتر در این زمینه و مقالات بیشتر، می توانید به سایت ماگماماینر مراجعه بفرمایید.

در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید ویا خرید مواد معدنی یا خرید مس از معدن و مواد معدنی فلزی و غیرفلزی کارشناسان فروش ما در این مجموعه ماگماماینر پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا