دسته‌بندی نشده

مکمل های ورزشی و اثر آن ها بر عملکرد ورزشی و سلامتی

یکی از روش‌های که ورزشکاران برای افزایش حجم عضلانی و بالا بردن سطح انرژی بدن خود از آن استفاده می‌کنند، مصرف مکمل‌های ورزشی است که می‌تواند اثر چشمگیری بر رشد فرد داشته باشد. مکمل‌های ورزشی دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام با هدف خاصی استفاده می‌شوند. البته برای اثر بخشی این مکمل‌ها لازم است از یک برنامه غذایی متعادل استفاده کرده و تمرینات ورزشی خود را نیز به طور منظم انجام دهید. در این مقاله به بررسی اثر مکمل‌های ورزشی بر عملکرد ورزشی و سلامتی می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

انواع مکمل‌های ورزشی و اثر آن‌ها بر عملکرد ورزشی و سلامتی

ورزشکاران برای رسیدن به اندام ایده‌ال و علمکرد ورزشی مورد نظر خود از مکمل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بسته به شرایط فیزیکی هر شخص، دوز مشخصی از آن باید در طول روز مصرف شود.

  • مکمل پروتئين وی: محبوب‌ترین مکمل بین بدنسازان، مکمل پروتئین وی است که به افزایش حجم عضلات کمک کرده و احساس سیری بیشتری در فرد ایجاد می‌کند. با مصرف این مکمل فشار خون کمتر شده و سیستم ایمنی تقویت می‌شود، در نتیجه گزینه‌ای عالی برای حفظ سلامت بدن ورزشکاران و عملکرد آن‌ها است. پروتئین وی از شیر بدست آمده و سرعت جذب بالایی دارد، به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مصرف قبل از تمرینات باشد.
  • مکمل گینر:برخی افراد روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند تا وزن‌شان کمی افزایش پیدا کند. این افراد برای افزایش وزن خود می‌توانند حین تمرینات ورزشی از مکمل گینر استفاده کنند. این مکمل کالری بالایی داشته و از ترکیبات مختلفی نظیر چربی، کربوهیدارت و پروتئین تشکیل شده است. البته خود مکمل گینر در دو نوع مختلف تولید می‌شود، برخی محصولات برای افزایش وزن و برخی از آن‌ها برای عضله سازی استفاده می‌شوند. در مکمل گینر(geiner) مخصوص عضله سازی، نسبت پروتئین نسبت به کربوهیدرات بیشتر بوده اما در مکمل گینر مخصوص افزایش وزن، نسبت کربوهیدرات به پروتئین بیشتر است. مکمل گینر علاوه بر افزایش وزن، ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و باعث ریکاوری سریع‌تر پس از انجام تمرینات ورزشی می‌شود.
  • مکمل کراتین: یکی دیگر از مکمل‌های ورزشی محبوب، مکمل کراتین است که باعث بالا رفتن سطح انرژی بدن می‌شود. این ماده در گوشت قرمز و ماهی یافت می‌شود اما ورزشکاران برای افزایش آن در بدن خود می‌توانند مکمل کراتین مصرف کنند. مصرف مکمل کراتین باعث افزایش انرژی سلول‌های بدن شده و سلامت مغز را تضمین می‌کند، علاوه بر آن به ریکاوری عضلات و کاهش قند خون هم کمک خواهد کرد.
  • مکمل BCAA: یکی از مکمل‌های موثر بر افزایش حجم عضلات، مکمل BCAA است که آمینواسیدهای مورد نیاز بدن را تامین کرده و باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. در صورت مصرف این مکمل خستگی حین انجام تمرینات ورزشی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و ورزشکاران نتیجه بهتری خواهند گرفت.
  • مکمل ال کارنیتین: مکمل ال کارنیتین از جمله مکمل‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش خستگی در فرد ورزشکار شود. این مکمل سرعت ریکاوری را افزایش داده و باعث از بین رفتن چربی‌های مضر بدن می‌شود.
  • مکمل کافئين: برخی ورزشکاران در حین انجام تمرینات ورزشی، احساس خستگی زیادی پیدا می‌کنند که برای حل کردن این مشکل می‌توان از مکمل کافئين استفاده کرد. این مکمل خستگی را به تاخیر انداخته و باعث بهبود عملکرد بدن در تمرینات مقاومتی می‌شود. علاوه بر آن قادر به افزایش سرعت چربی است تا فرد در زمان کوتاه‌تری چربی‌های مضر بدن خود را دفع کند.
  • مکمل پمپ: این نوع مکملی کاملی است که انواع ویتامین، کافئین، ال آرژنین و کراتین را در خود جای داده است. با مصرف مکمل پمپ مواد مغذی بیشتری به عضلات بدن رسیده و عملکرد ورزشی بهبود پیدا می‌کند. از آنجایی که ویتامین‌های بیشتری توسط بدن دریافت می‌شود، سرعت ریکاوری بعد از تمرینات هم افزایش پیدا می‌کند.

پیش از مصرف هر گونه مکملی، حتما با پزشک یا مربی مشورت کرده تا بسته به شرایط فیزیکی و شدت تمرینات خود، مکملی مناسب به شما پیشنهاد شود. پزشک با توجه به نیاز هر فرد و سن ورزشکاران، دوز مناسب مصرفی را مشخص می‌کند تا آن ماده معدنی به میزان مناسب توسط بدن دریافت شود. مصرف بیش از حد مکمل‌های ورزشی عوارض متعددیی به همراه خواهد داشت، به همین دلیل لازم است که طبق توصیه پزشک عمل کنید. اگر برای خرید مکمل‌های ورزشی به دنبال فروشگاهی معتبر هستید، می‌توانید به وب سایت داروبیار مراجعه کرده و مکمل مورد نظر خود را سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا